Odpoveď. V tomto pozdrave sa spomína vtelenie Syna Božieho a
Jeho dobrodenia, ktoré sú nám darované skrze vtelenie. Nachádza sa v ňom aj
učenie (Damaský, Teológia III, 1-2.kap.), že bezpočiatočné Slovo Božie,
ktoré zostúpilo z nebies, neprinieslo so Sebou telo, ale ho prijalo v útrobách presvätej
Panny od jej najčistejšej krvi, za pomoci Svätého Ducha, a narodilo sa od Nej
ako od Svojej pravej Matky. Tomu máme pevne a bez pochybností veriť. A tých,
ktorí hovoria, že Spasiteľ zostúpil z nebies s telom a ním prešiel cez svätú
Pannu ako cez kanál, Cirkev uznala za heretikov a odsúdila ich (Cyr. Jer., 13.
ohlásenie). Okrem toho tento pozdrav nás učí, aby sme nazývali svätú Pannu
Bohorodičkou podľa ľudskej prirodzenosti Isusa Christa; a že z Nej sa narodil
Christos, dokonalý Boh a dokonalý človek. Taktiež v tomto pozdrave a menovite v
slove: blahodátnaja (blahodaťou
obdarená), ktorým sa nazýva Panna, nachádza sa aj učenie, že Ona je účastná na
Božej blahodati oveľa viacej, než ktorékoľvek iné stvorenie; veď Ona je Matka
Božia. Preto ju Cirkev povznáša vyššie, ako Cherubínov a Serafínov, Ona je
vyššie, ako všetci anjeli, keď stojí po pravici Svojho Syna v cti a sláve, ako
hovorí žalmista «Kráľovná Ti stojí po
pravici v pozlátenom pestrom rúchu odetá» (Ž 44,10). Toto pozdravenie každý
kresťan musí čítať s bázňou, prosiac Pannu o orodovanie, lebo modlitba Matky
nachádza milosť u Syna. Kto jej chce priniesť horlivé modlitby, nech číta
akafist (pri čítaní ktorom sa stojí, nesedí), iné modlitby a cirkevné spevy,
ktoré sa skladali na Jej počesť.